20 jan

Kode Klub

Fra Center for Digital Pædagogiks site har jeg klippet følgende indlæg skrevet af Kristian Lund

brain-robot

 

I 2014 tager Center for Digital Pædagogik tøjlerne på projektet Kode Club, hvor frivillige besøger kode-interesserede børn og unge på deres skoler og lærer fra sig. Projektet kører allerede sin sejrsgang rundt i verden – specielt i England hvor det startede for bare to år siden.

Kodeklub handler om sjov, kreativitet, socialt samvær og læring gennem udforskning. Det er vigtigt, at børnene nyder deres tid i Kodeklubben, og at det ikke føles som en anden skole lektion. De skal forstå, at de er ansvarlige for computeren, og kan (og bør) få den til, at gøre det, som de vil have den til at gøre. Ikke den anden vej rundt.

På grund af dets tekniske karakter er Kode Klub er det første projekt hvor vores tekniske team er tovholder. Derfra bliver det er bredt samarbejde med resten af huset, hvor vi har både online og offline erfaring med at støtte frivillige, og i at møde møde børn og unge. Samarbejde bliver i høj grad kodeordet – vi arbejder i første omgang ud fra Englands Code Clubs materialer og metoder, med vores frivillige mentore og ikke mindst med de lokale projekter i Danmark der allerede er i gang med kodning udenfor skoletiden. Hver kodeklub skal være selvbåren, finde sit eget sted, drevet af egne frivillige – vi hjælper projektet igang.

Hvorfor kode?

Der er rigtig mange, rigtig gode grunde til at sætte fokus på kodning som fag, hobby og grundlæggende færdighed. At vi som samfund og økonomi mangler gode programmører er almindelig kendt, men de fleste forsøg på en løsning handler om ungdoms- og videregående uddannelser – alt for sent. Samtidig er kodning et genielt fag der understøtter logisk tænkning, matematik, sans for detaljer, planlægning og organisering; perfekt til projekt- og gruppe-arbejde.

Men grunden til at vi fra Center for Digital Pædagogik’s side vil starte projektet i Danmark handler mere om dannelse. Vi lever i en verden hvis infrastruktur, geopolitik og økonomi i stigende grad styres af programkode. For ikke at tale om vores egen hverdag. Ligesom man skal lære at udregne renter, analysere reklamer, lidt grundlæggende madlavning og i det mindste lige snuse til at sætte en reol op i sløjd, skal vi selvfølgelig også allesammen have en grundlæggende forståelse for hvordan vores mobiltelefoner, computere og netbank virker.

Det er enormt imponerende, næsten magisk, hvad vi kan få maskinerne til i dag. De har for længst slået os i skak, analyserer løbende vores forbrugsvaner og sociale netværk og kommer stadig længere og længere ind på livet af os. Derfor er det vigtigt at forstå at computeren ikke er en elektronisk hjerne, den er ikke selv intelligent, men har bare fået meget gennemtænkte og detaljerede instruktioner. Man kan aldrig sige “sådan er det bare” om et program eller online tjeneste – der er nogen der har tænkt længe over hvilke instruktioner der skal udføres og til hvilket formål. Hvis det ikke er dig der programmerer og indstiller dine ting, er der nogle andre der gør det – efter deres formål…

Kode som dannelse

Kode Klub understøtter på den måde vores grundlæggende tilgang til netetik, digital dannelse og trivsel – det er børn og unge selv der skal beslutte hvem de vil være digitalt. Det skal de selvfølgelig støttes i. Det kan starte med at tage snakke om hvilke billeder man vil have op på mors Facebook væg, til samtaler om hvornår telefonen bør være lydløs, og videre til hvordan man vil bruge Facebook, Instagram, Snapchat, og så videre. En del af denne dannelse er selv at vælge hvilke programmer man vil og ikke vil bruge, og ikke mindst at indstille dem til ens egen brug. Kodning lærer dig at computeren kan indstilles til at gøre lige det vi vil, at hvis du ikke har valget, så er der nogen andre der på et tidspunkt tog det – måske var det et du ikke vil afgive til andre?

Målet er selvfølgelig ikke, at alle børn og unge skal kunne hacke og omprogrammere Facebook. Men ligesom vi lærer at analysere og gennemskue reklamer i dansk ved at lave én selv, kan man ved kodning virkelig forstå hvor fantastisk et værktøj computerne er – og måske gennemskue hvorfor og med hvilket formål de er sat op som de er. Eller bare lege og pille og se hvordan tingene virker “under kølerhjelmen” – Kode Klub skal først og fremmest være sjovt for børn, unge og frivillige mentorere.

Men hvem ved, måske bliver nogen inspirerede til at lege, pille og kode videre, og skrive det næste Facebook som de selv ønsker det, en dag…
Du kan læse mere om Kode Klub her.
Hvis du er interesseret i at være med, kender en skole, mulige deltagere eller mentorere så kontakt Michael Lajlev (lajlev@cfdp.dk, 86 370 400) der står for projektet.

Skriv et svar

%d bloggers like this: