16 maj

Hvad er Computational Thinking?

I flere år har debatten omkring: hvordan vi kan lære eleverne i folkeskolen at blive digitale producenter, haft fokus på Kodning og programmering.
Men det er efterhånden gået op for mig, at det er alt for snævert. Der skal meget mere til, for at den kommende generation kan kaldes Digitale producenter.

Her er Computational Thinking vigtigt at have fokus på. Man kan sige, at Computational Thinking drejer sig om: at se på en problemstilling på en måde, så en computer kan løse den.

Google har lavet en fantastisk introduktion for undervisere i Computational Thinking, og her fremgår det:

at Computational Thinking (CT) er afgørende for udviklingen af computerapplikationer, men det kan også bruges til at understøtte problemløsning på tværs af alle discipliner , herunder humaniora , matematik og videnskab. Elever der lærer CT på tværs af fagene kan begynde at se en sammenhæng mellem forskellige boglige fag , samt mellem liv i og uden for klasseværelset .

De grundlæggende elementer i CT er følgende:

  • Nedbrydning: Nedbrydning af data, processer eller problemer i mindre, håndterbare dele
  • Mønstergenkendelse: Overholdelse af mønstre, tendenser og regelmæssigheder i data
  • Abstraction: Identificering af de generelle principper der genererer disse mønstre
  • Algoritme Design: Udvikling af trin for trin instruktioner til at løse dette og lignende problemer

Her kan du finde Google kursus for undervisere: Computational Thinking

Senere er der mere at materiale her: Exploring Computational Thinking

Skriv et svar

%d bloggers like this: